Przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej
Wnioskodawca:
Osoba niepełnosprawna w rozumieniu art. 11 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna lub poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu – zamieszkała na terenie Miasta Łomża
Do pobrania:
- Wniosek (Wn-O)
- Charakterystyka ekonomiczno – finansowa przedsięwzięcia w skali miesiąca i roku
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- OŚWIADCZENIE WSPÓŁMAŁŻONKA – wyrażenie zgody na zawarcie umowy przyznającej środki PFRON
- OŚWIADCZENIE PORĘCZYCIELI (składane wraz z zaświadczeniem o dochodach z zakładu pracy lub właściwego urzędu skarbowego) – od dwóch poręczycieli wraz z KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH (RODO)
- Oświadczenie wnioskodawcy o upłynięciu co najmniej 12 miesięcy od zaprzestania prowadzenia tej działalności lub ustania członkostwa do spółdzielni socjalnej
- Oświadczenie dotyczące nr konta Wnioskodawcy
- KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH (RODO)
- Instrukcja składania wniosków w SOW: Filmy instruktażowe – Moduł Wnioskodawcy – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)
Wnioskodawca składa do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – Biura Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Łomży pisemny wniosek (Wn-O) o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej lub w on-line przez www.sow.pfron.org.pl (warunkiem złożenia wniosku on-line jest posiadanie profilu zaufanego – materiał filmowy z instrukcją, jak założyć profil zaufany.) wraz z następującymi dokumentami (załącznikami):
- dokument potwierdzający niepełnosprawność w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
- umowa lub umowa przedwstępna dotycząca ich oddania do dyspozycji Wnioskodawcy):
- wysokość wkładu własnego wnioskodawcy,
- uprawnienia i kwalifikacje wnioskodawcy lub innych osób wymagane w planowanej działalności (kopia dokumentu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe wnioskodawcy),
- doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności,
- oświadczenie współmałżonka wnioskodawcy – wyrażenie zgody na podpisanie przez wnioskodawcę umowy na przyznanie środków PFRON na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub działalności w formie spółdzielni socjalnej (nie dotyczy w przypadku rozdzielności majątkowej)
- kserokopia dokumentu potwierdzającego rozdzielność majątkową (oryginał do wglądu)
- zaświadczenie lekarza medycyny pracy stwierdzający możliwość prowadzenia samodzielnie deklarowanej działalności gospodarczej albo rolniczej albo wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej,
- charakterystyka ekonomiczno – finansowa przedsięwzięcia w skali miesiąca i roku,
- oświadczenie dwóch poręczycieli /od dwóch poręczycieli wraz z KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH (RODO)/,
- oświadczenie wnioskodawcy o upłynięciu co najmniej 12 miesięcy od zaprzestania prowadzenia tej działalności lub ustania członkostwa do spółdzielni socjalnej,
- oświadczenie dotyczące nr konta Wnioskodawcy,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis wraz z informacją o uzyskanej pomocy de minimis obejmującej bieżący rok podatkowy oraz poprzedzające go dwa lata podatkowe — załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2014r. poz. 1543),
- klauzula o przetwarzaniu danych osobowych.
Instrukcja składania wniosków w SOW: Filmy instruktażowe – Moduł Wnioskodawcy – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)
Kreator usprawniający proces składania wniosku. Kontakt z bezpłatną infolinią 800 889 777 (w dni robocze, w godzinach 9.00-17.00)
Przy rozpatrywaniu wniosku bierze się pod uwagę:
- formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności,
- wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia wnioskodawcy do tej działalności,
- popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność,
- planowane wydatki, które wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków,
- wysokość wkładu własnego wnioskodawcy, 6. uprawnienia i kwalifikacje:
- wnioskodawcy, w przypadku samodzielnego wykonywania czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji,
- wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;
- doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;
- zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;
- wysokość pozostających w dyspozycji Prezydenta Miasta Łomża środków PFRON przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.
- miejsce prowadzenia planowanej działalności (wymagane jest prowadzenie działalności, której siedziba i miejsce stałego wykonania znajduje się na terenie miasta Łomży)
Wysokość pomocy:
Maksymalna wysokość pomocy określonej w umowie zawartej z Prezydentem wynosi:
- nie więcej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku zobowiązania wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy,
- od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku zobowiązania wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.
Jednorazowe środki mogą być przyznane na:
- podjęcie po raz pierwszy działalności:
- gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, bez względu na formę prawną tej działalności,
- rolniczej, w tym polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, bez względu na formę prawną tej działalności,,
- w formie spółdzielni socjalnej;
- ponowne podjęcie działalności, o której mowa w pkt 1, jeżeli zgodnie z oświadczeniem wnioskodawcy upłynęło co najmniej 12 miesięcy od zaprzestania prowadzenia działalności, samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami lub podmiotami, lub od ustania członkostwa w spółdzielni socjalnej;
- środki mogą być przyznane odrębnie każdemu wnioskodawcy, który zamierza:
- podjąć działalność gospodarczą lub rolniczą:
− samodzielnie,
− wspólnie z innymi osobami lub podmiotami,
− w wyniku przystąpienia do działalności gospodarczej lub rolniczej prowadzonej przez inne osoby lub podmioty;
- zostać założycielem spółdzielni socjalnej;
- nabyć członkostwo w spółdzielni socjalnej w wyniku przystąpienia do tej spółdzielni po jej założeniu.
- środki mogą być przeznaczone na poniesienie planowanych wydatków niezbędnych do podjęcia działalności, w szczególności dotyczących: nabycia lub wytworzenia środków trwałych, nabycia innych produktów i usług, w tym remontowych, pomocy prawnej, szkoleń, konsultacji i doradztwa, nabycia wartości niematerialnych i prawnych oraz uzyskania niezbędnych zezwoleń — jeżeli zostały uwzględnione we wniosku; środki obejmują kwotę niepodlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług, związanego z przedmiotami opodatkowania.
Jednorazowe środki nie mogą być przeznaczone na:
- wniesienie udziałów do spółek, zakup akcji;
- opłaty administracyjno — rejestracyjne;
- ponoszenie opłat z tytułu: ubezpieczenia majątku (na życie), opłat eksploatacyjnych (prąd, woda, telefon, czynsz, dzierżawa itp.) oraz z tytułu wypłat wynagrodzeń i ubezpieczenia pracownika (ów) itp.;
- wydatki dotyczące kosztów budowy;
- zakup nieruchomości i ziemi;
- spłatę zadłużeń;
- wniesienie kaucji,
- działalność, której siedziba i miejsce stałego wykonania znajduje się poza terenem miasta Łomży.
Sposób realizacji:
- Prezydent pisemnie informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały w sprawie podziału środków PFRON na poszczególne zadania.
- W terminie 14 dni od zakończenia negocjacji pomiędzy Prezydentem a Wnioskodawcą, wskutek zgodnego oświadczenia woli stron następuje zawarcie umowy w formie pisemnej.
- Prezydent przekazuje środki na rachunek bankowy wskazany w umowie, w terminie 14 dni licząc od dnia jej zawarcia, po przedstawieniu przez wnioskodawcę odpowiednio:
- zaświadczenia o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, – odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- zobowiązania spółdzielni do przyjęcia wnioskodawcy w poczet członków spółdzielni socjalnej,
- innego dokumentu potwierdzającego rozpoczęcie działalności, – podania numeru rachunku bankowego.
Osoba niepełnosprawna, która otrzyma środki PFRON na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej zobowiązana jest dokonać zwrotu otrzymanych środków oraz odsetek od środków, naliczonych od dnia ich otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, jeżeli prowadziła działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przez okres krótszy niż 12 lub 24 miesiące, albo naruszone zostały inne warunki umowy dotyczące przyznania tych środków.
Środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej są przyznawane jako pomoc de minims.
Zabezpieczenie zwrotu otrzymanych jednorazowych środków:
- poręczenie osób trzecich wg prawa cywilnego — dwóch poręczycieli osiągających dochód brutto 4242 zł brutto (od dnia 1 stycznia 2024 r.) oraz 4300 zł brutto (od dnia 1 lipca 2024 r.) , każdy
- poręczenie spółdzielni socjalnej — do wysokości przyznanych środków wraz z należnymi odsetkami;
Zabezpieczenia zwrotu jednorazowych środków przez poręczenie, poręczyciel winien spełniać następujące warunki:
- ukończone 18 lat;
- zatrudnienie minimum na czas trwania umowy lub na czas nieokreślony, w zakładzie nie będącym w stanie upadłości lub likwidacji, osiągający dochód brutto
- nie jest małżonkiem Wnioskodawcy — wyjątek stanowi rozdzielność majątkowa;
- emeryt w wieku nie przekraczającym 70 lat;
- poręczyciel przedkłada oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia;
- do oświadczenia poręczyciel załącza zaświadczenie o dochodach z zakładu pracy lub właściwego urzędu skarbowego.
Poręczenie przez osobę fizyczną wymaga zgody współmałżonka poręczyciela wyrażonej w formie pisemnej (umowy poręczenia do umowy dofinansowania) w obecności pracownika MOPS— wyjątek stanowi rozdzielność majątkowa.
Gdzie odebrać formularze:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Biuro zatrudnienia I Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Łomży ul. Dworna 23b
Opłaty:
Nie podlega
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
W terminie 30 dnia od dnia złożenia wniosku z kompletem dokumentów.
Tryb odwoławczy: Nie przysługuje.
Podstawa prawna dofinansowania stanowi:
- Art. 12 a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej (Dz.U.2022.1330 t.j. z dnia 2022.06.24),
- W dniu 9 sierpnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (link).:
- rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz
- rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.